..: سلام قولا من رب رحیم :..



آخرین نظرات
  • ۲۷ تیر ۹۲، ۰۱:۲۰ - vahid
    mer30

شاید از این جهت خواب بعد از نماز صبح خواب غفلت نامیده می شود که شخص از برکات زیادی که در بیداری این ساعات است، غافل بوده و خود را محروم می کند.

بیداری بین الطلوعین دارای آثار و فواید بسیار است مانند نشاط درونی، طول عمر، برکت و وسعت روزی و...

باید دانست برکت و وسعت روزی حتی برای کسانی که حقوق ثابت دارند نیز مطرح است به طور مثال خرج های بی مورد، ضررها، بیماری ها و موفقیت تحصیلی فرزندان و ... همگی می تواند بسیار پر هزینه باشد که به برکت بهره های معنوی چه بسا این گونه هزینه ها به سراغ فرد نیاید.

جهت توضیح بیشتر توجه شما را به مطالب زیر جلب می کنیم:

 یکی از بهترین و نافع ترین لحظات عمر انسان هنگامه سحر و صبح است. به همین دلیل برنامه ریزی برای آن نیز از اهمیت فوق العاده ای برخوردار است. بهترین حالت آن است که انسان مؤمن در هنگامه شب، غذای سبکی بخورد و مقداری زودتر بخوابد تا بتواند در هنگام سحر برخیزد و نماز صبح را نیز در وقت فضیلت آن اقامه نماید و پس از آن نخوابد و وقت خویش را در قرائت قرآن، مطالعه و تفکر سپری نماید.

 

فوائد بیداری بین الطلوعین و رابطه آن با رزق و روزی

 

نهی شدید از خواب بین الطلوعین

خواندن آیه آخر سوره کهف (آیه ۱۱۰)

برای بیدار شدن در هر زمانی که قصد بیدار شدن را دارید مؤثر است.

رُویَ الحسین بن مسلم عن ابی جعفر «علیه السلام» ، قال:

قُلتُ: جُعِلتُ فِداک، اِنَّهُم یَقولونَ اِنَّ النَّومَ بَعدَ الفَجرَ مَکروهٌ لاَنَّ الاَرزاقَ تُقسَمُ فی ذالکَ الوَقتُ.

قالَ «علیه السلام»: الارزاقَ مَوظوفَةٌ مَقسومَةٌ وَ لِلهِ فَضلٌ یُقسِمُهُ مِن طلوع ِ الفَجرَ الی طلوعِ الشَّمس ِ وَ ذالکَ قَولِهِ تَعالی : «وَ اسئَلوا اللهَ مِن فَضلِهِ».

قالَ «علیه السلام»: ذِکرُ اللهِ بَعدَ طُلوع ِ الفَجر ِ اَبلَغُ فی طَلَبِ الرّزقِ مِنَ الضَّربِ فی الاَرض.

ترجمه :

حسین بن مسلم می گوید: به امام باقر «علیه السلام» عرض کردم:

فدایتان بشوم ، مردم این طور می گویند که خواب بعد از فجر (اذان صبح) خوب نیست و مکروه است. چرا: چون روزی ها در این وقت پخش و تقسیم می شود.

امام باقر « علیه السلام » فرمودند: [این سخن درست نیست ، زیرا] روزی ها و رزق ها مقرر شده و پخش و تقسیم شده است، اما خداوند زیادی و افزونی و فضلی دارد که آن را از طلوع فجر (اذان صبح) تا طلوع شمس (آفتاب) تقسیم می کند و این معنای سخن خداوند متعال است که در آن آیه شریفه (در قرآن) فرمود: «روزی افزونتر خود را از فضل خداوند بخواهید.»

بعد، امام باقر «علیه السلام» فرمودند: برای رسیدن و درخواست رزق و روزی، ذکر و یاد الهی بعد از طلوع فجر، رساتر و بسیار مفیدتر و رساننده تر از رفتن به دنبال روزی است.

ذکر خداوند بعد از اذان صبح، انسان را به رزق مادی و معنوی بیشتری می رساند و ذکر صبح، باعث زیاد شدن رزق در روز می شود.

 (این نخستین حدیثی است که سالها پیش حضرت آیت الله حاج آقا مجتبی تهرانی ، گفتن آن را یکشنبه ها بین دو نماز جماعت ظهر و عصر در مسجد جامع چهلستون بازار تهران آغاز کردند.)

 

پیامبر اعظم(ص) می فرماید:

مَا عَجَّتِ الْأَرْضُ إِلَى رَبِّهَا عَزَّ وَ جَلَّ کَعَجِیجِهَا مِنْ ثَلَاثٍ مِنْ دَدمٍ حَرَامٍ یُسْفَکُ عَلَیْهَا أَوِ اغْتِسَالٍ مِنْ زِنًى أَوِ النَّوْمِ عَلَیْهَا قَبْلَ طُلُوعِ الشَّمْسِ (من‏لایحضره‏الفقیه- جلد۴- ص۲۰)
زمین به سوی پروردگارش، فریادی مانند این سه فریاد بر نمی آورد:

۱‌ـ فریاد از خونی که به ناحق بر روی او می ریزد.
۲- آب غسلی که با عمل زنا واجب شده است.
۳- خوابی که پیش از طلوع خورشید باشد.

  

پیامبر اعظم(ص) می فرماید:

النوم من أول النهار خرق و نوم القائلة نعمة و النوم بعد العصر حمق و بین العشاءین یحرم الرزق (مکارم‏الاخلاق- ص۲۸۸)
خواب اول روز، نادانی و خواب نیمروزی نعمت و خواب عصرگاهی کم خردی است و خواب اول شب(بین دو نماز مغرب و عشاء) باعث محروم شدن از روزی می شود.

امیرالمومنین امام علی(ع) می فرماید:

أَنَّ النَّوْمَ قَبْلَ طُلُوعِ الشَّمْسِ وَ قَبْلَ صَلَاةِ الْعِشَاءِ یُورِثُ الْفَقْرَ وَ شَتَاتَ الْأَمْرِ (مستدرک‏الوسائل- جلد ۵ - ص ۱۱۰)
خواب پیش از طلوع خورشید و نیز خواب قبل از نماز عشاء، باعث فقر و پریشانی امور می شود.

 

امام سجاد(ع) می فرماید:

لَا تَنَامَنَّ قَبْلَ طُلُوعِ الشَّمْسِ فَإِنِّی أَکْرَهُهَا لَکَ إِنَّ اللَّهَ یُقَسِّمُ فِی ذَلِکَ الْوَقْتِ أَرْزَاقَ الْعِبَادِ عَلَى أَیْدِینَا یُجْرِیهَا (وسائل‏الشیعة - جلد۶ - ص ۴۹۸)

هرگز قبل از طلوع خورشید نخواب که من آن را برایت خوب نمی دانم، زیرا خدواند در آن وقت، روزی بندگانش را به دست ما تقسیم می کند.

 

امام صادق(ع) می فرماید:

«نَوْمَة ُالغَداةِ مَشُومَةٌ، تَطْرُدُ الرِّزْقَ وَ تُصَفِّرُ اللَّوْنَ وَ تَقْبحُهُ وُ تُغَیِّرُهُ، وَ هُوَ نَومُ کُلِّ مَشُومٍ، اِنَّ اللهَ تَبارکَ وَ تَعالی یَقَسِّمُ الاَرْزاقَ ما بَیْنَ طُلُوعِ الْفَجْرِ اِلی طُلُوعِ الشَّمْسِ فَاِیّاکُمْ وَ تِلْکَ النَومَة َ».

خواب صبح و بین الطّلوعین ضررهای ذیل را دارد:

خواب نَحْس و نامبارکی است؛ رزق را دور می‌کند؛ رنگ را زرد و زشت کرده و چهره را تغییر می‌دهد و آن خواب هر بدخویی است. به راستی که خداوند سبحان رزقهای بندگان را بین طلوع فجر [اوّل وقت نماز صبح] تا طلوع خورشید تقسیم می‌کند؛ پس از چنین خوابی جدّاً بپرهیزید.



 

فوائد بیداری بین الطلوعین و رابطه آن با رزق و روزی

کلام نورانی ائمه «علیهما السلام» کافی است برای اثبات این مطلب،زیرا علم و عقل بشری نمی تواند به کنه حقائق عالم دست پیدا کند.

  • نعمت و برکت الهی در گرو بندگی و اطاعت و داشتن نفس پاک و منزه از گناه و معصیت است و شب زنده داری و خواندن نافله شب که امری مستحب و اختیاری است و تکلیفی نسبت به آن وجود ندارد نشانگر روح مطیع و نفس پاک و مهذب و عاشق خدا و شیفته انس و خلوت با او است و این عبادت خالصانه و مشتاقانه و درون پاک و نورانی زمینه ساز دریافت فیض و لطف و انعام خداوند است .
  • از آیات و روایات فراوان استفاده می شود که مهم ترین عاملی که مانع ریزش فیض الهی و نزول نعمت می گردد گناه است و موثر ترین عاملی که این مانع را بر طرف می کند و بستر مناسب را برای نزول رحمت و نعمت فراهم می کند استغفار است و بهترین وقت استغفار به تصریح قرآن کریم وقت سحر است و از آن بهتر در قنوت نماز وتر است که در روایت به آن اشاره شده است .

در حدیثى از امام صادق(ع) در تفسیر آیه : و المستغفرین بالاسحار مى‏خوانیم، که فرمود:

هر کس در نماز وتر (آخرین رکعت نماز شب) هفتاد بار بگوید: «استغفر اللَّه ربى و اتوب الیه» و تا یک سال این عمل را ادامه دهد خداوند او را از استغفار کنندگان در سحر المستغفرین بالاسحار قرار مى‏دهد و او را مشمول عفو و رحمت خود مى‏سازد.

  • واژه سحر (بر وزن بشر) در اصل به معنى پوشیده و پنهان بودن است و چون در ساعات آخر شب پوشیدگى خاصى بر همه چیز حکومت مى‏کند، نام آن سحر گذاشته شده است لغت سحر (بر وزن شعر) نیز از همین ماده است زیرا شخص ساحر دست به کارهایى مى‏زند که اسرار آن از دیگران پوشیده و پنهان است عرب به ریه و شش نیز گاهى سحر (بر وزن بشر) مى‏گوید و این هم به خاطر پوشیده‏ بودن درون آن مى‏باشد.

چرا در میان اوقات شبانه روز تنها به وقت سحر اشاره شده است در حالى که استغفار و بازگشت به سوى خدا در هر حال مطلوب است؟ این براى آن است که سحر به خاطر آرامش و سکوت و تعطیل کارهاى مادى و نشاطى که بعد از استراحت و خواب به انسان دست مى‏دهد آمادگى بیشترى براى توجه به خداوند به او مى‏بخشد و این معنى را به آسانى با تجربه مى‏توان دریافت، حتى بسیارى از دانشمندان براى حل مشکلات علمى از آن وقت استفاده مى‏کردند. زیرا چراغ فکر و روح انسان در آن وقت از هر زمان پرفروغ‏تر و درخشان‏تر است و از آنجا که روح عبادت و استغفار توجه و حضور دل مى‏باشد عبادت و استغفار در چنین ساعتى از همه ساعات گرانبهاتر خواهد بود.

  • خداوند در توصیف بندگان صالح و مومنش در آیه ۱۷ آل عمران می فرماید :

الصَّابِرِینَ وَ الصَّادِقِینَ وَ الْقانِتِینَ وَ الْمُنْفِقِینَ وَ الْمُسْتَغْفِرِینَ بِالْأَسْحارِ (آل عمران -۱۷) ؛ آنها که (در برابر مشکلات، و در مسیر اطاعت و ترک گناه) استقامت مى‏ورزند، راستگو هستند، (در برابر خدا) خضوع، و (در راه او) انفاق مى‏کنند، و در سحرگاهان، استغفار مى‏نمایند.
در آن هنگام که چشم هاى غافلان و بى‏خبران در خواب است و غوغاى جهان مادى فرو نشسته و به همین دلیل حالت حضور قلب و توجه خاص به ارزش هاى اصیل در قلب مردان خدا زنده مى‏شود به پا مى‏خیزند و در پیشگاه با عظمتش سجده مى‏کنند و از گناهان خود آمرزش مى‏طلبند و محو انوار جلال کبریایى او مى‏شوند، و تمام ذرات وجودشان زمزمه توحید سر مى‏دهد، و همان گونه که با طلوع صبح، ظلمت شب برچیده مى‏شود و فیض عام پروردگار بر صفحه جهان مى‏نشیند، آنها نیز به دنبال زمزمه‏هاى عاشقانه سحرگاهان همراه با طلوع صبح، پرده‏هاى ظلمت غفلت و گناه از دل هایشان برچیده مى‏شود و انوار رحمت و مغفرت و معرفت الهى بر دل هایشان فرو مى‏نشیند. (تفسیر نمونه، ج‏۲، ص: ۴۶۱)

 

مواردی که باید رعایت کنیم تا «بیداری بین الطلوعین» را از دست ندهیم

 

برای این منظور موارد زیر را مراعات کنید:

۱‌ـ شام را کمتر از معمول و حداقل دو ساعت قبل از خواب بخورید.

۲- شب‏ها زودتر به رختخواب بروید و از بیدار ماندن تا دیر وقت بپرهیزید. حتى‏المقدور براى مطالعه سعى کنید از وقت سحرگاهان و صبح‏ها استفاده نمائید.
۳- محل استراحت خود را طورى طراحى و انتخاب کنید که مُشرف به پنجره و فضاى باز باشد تا تغییرات جوّى (رنگ آسمان و تغییرات نور هوا) براى شما ملموس باشد.
۴- وسایل مورد نیاز براى برخاستن از خواب را تهیه کنید (مانند ساعت مخصوص و زنگ‏دار که قابل تنظیم باشد).
۵- اگر اطرافیان شما دیر مى‏خوابند، شما سعى کنید محل خواب خود را در جائى که سر و صداى کمترى دارد و مزاحمتى براى شما نیست انتخاب کنید و هر چقدر زودتر بخوابید و هرچه خواب شما با آسودگى و در محیطى آرام صورت گیرد، بالطّبع برخاستن شما براى کارهاى صبح، بهتر و و مقدورتر خواهد شد. یکى از عللى که سبب خواب ماندن در صبح‏ها مى‏شود این است که روح و جسم انسان از لحاظ کمى و کیفى استراحت کافى برخوردار نیست.

حداقل 6 ساعت خواب براى یک انسان مورد نیاز است در این مدت زمان بدن باید طورى به خواب برود که استراحت عمیق احساس شود. اگر انسان بعد از این نوع استراحت، خودانگیز از خواب بیدار شد این نشانگر خواب و استراحت به میزان مطلوب است.

۶- در طول روز مراقب باشید هر قدر اعمال و رفتار شما به صلاح، خیر و نیکى منطبق‏تر و موافق‏تر باشد توفیقات شما در امور معنوى (از جمله شب‏خیزى) بیشتر خواهد بود.
۷- قبل از خواب اعمال آن را انجام دهید، براى این منظور مفاتیح‏الجنان را بگشائید و اعمال قبل از خواب را بر حسب حال و به میزان وقتى که دارید انجام دهید.
۸- فعالیت‏هاى شدید بدنى در روز با خواب‏آلودگى و افزایش خواب همراهند و گریزى از آنها نیست، لذا اگر این نوع فعالیت‏هاى شما زیاد است آنها را تعدیل کنید. عدم تحرک و ترک ورزش روزانه باعث اجتماع رطوبت در بدن و خواب آلودگی می شود. بنابراین تحرک بدنی از ضرورت های زندگی یک جوان در سن و سال شماست.

۹- بدن ما به خواب نیاز دارد و کمبود خواب خود را جبران می‌کند. به این ترتیب، یکی از علل اصلی خواب صبحگاهی و بیدار نشدن در صبح، بیدار ماندن تا دیر وقت است. لذا اگر شما نیز چنین شیوه‌ای دارید، لازم است تغییر رویه دهید و شبها تا دیروقت بیدار نمانید. لذا اگر می‌خواهید مثلا ساعت ۶ صبح از خواب بیدار شوید (و در ضمن، میزان خواب شما مثلا ۷ ساعت است)، لازم است ساعت ۱۱ شب به رخت‌خواب بروید و بخوابید.

۱۰- با اطرافیان خود قرار بگذارید که اگر سر ساعت مورد نظر از خواب بر نخواستید به هر صورت ممکن شما را بیدار سازند.

۱۱- یکی از دلایلی که ممکن است خواب صبحگاهی شما ادامه یابد این است که احساس نمی کنید وظیفه ای بر دوش شماست و در واقع کاری ندارید که بخواهید زود و یا دیر برخواستن از رختخواب برای شما تفاوت داشته باشد؛ لذا توصیه می گردد مسؤلیت آماده کردن صبحانه برای اعضای خانواده را به عهده بگیرید تا از این طریق انگیزه شما برای برخواستن از رختخواب افزایش یابد .

۱۲- یکی دیگر از عواملی که باعث می گردد انسان به خوابش ادامه دهد دمای محیط است؛ لذا هر وقت که از خواب بیدار شدید از رختخواب خود به درآیید و از گرمای فضای اتاق خواب به وسیله باز کردن پنجره و... بکاهید. به حیاط رفته و مقداری حرکات کششی انجام دهید .
۱۳- جهت پایبندی به تصمیم به جای خود، برای خود برنامه تشویق و تنبیه بگذارید به عنوان مثال با خود عهد ببندید که هرگاه سر ساعت مورد نظر از رختخواب بیرون نیامدید، برنامه تلویزیونی مورد علاقه را که هر روز دنبال می کنید تماشا ننمایید. لطفاً در این مورد بر خود سخت بگیرید تا طبعتان به برنامه جدید زندگی عادت نماید.

ممکن است در ابتدا انجام امور مشکل به نظر برسد ولى به مرور قابل انجام مى‏باشد.

فوائد بیداری بین الطلوعین و رابطه آن با رزق و روزی

علاوه بر موارد فوق، تنظیم چرخه خواب نقش مؤثری در عملکرد کار روزانه انسان و به موقع بیدار شدن دارد. در هر حال خواب به اندازه و کافی برای ترمیم انرژی های از دست رفته و آمادگی برای فعالیت های مجدد روز بعد ضروری است و راهی وجود ندارد جز تنظیم یک برنامه دقیق و رعایت راهکارهائی که در بالا به آنها اشاره شد.

نظرات (۷)

  • مجید محمدی
  • سلام
    مطلب خوبیست
    امام فونت و بزرگی اون و رنگبندی جوریه که در رزولیشن lcd های متوسط چشم رو خسته می کنه و باید یا زوم کرد یا رفت جلوتر- bold نکن که tahoma با ذخمی بد میشه پس بهتره یکی دو تا سایز رو بالا ببری

    در ضمن دو تا لینک هم کم داری یکی لینک صفحه اول که جداگانه و بالای همه باشه و دیگری پیوند یادداشت های یک مدرس ریاضی
    پاسخ:
    فونت رو یه سایز بزرگتر کردم.
    جان! "tahoma با ذخمی بد میشه" جان!
    پیوند مذکور به نام "نکته های کامپیوتری یک هواشناس!" در پیوندها ثبت شده!
  • مجید محمدی
  • بند 11 اصلاح شود
    آیه کریمه زیر بالاتر از همه موارد قرار گیرد و دلیل و مدرک حدیثی نیز ثبت گردد
    خواندن آیه آخر سوره کهف (آیه ۱۱۰) برای بیدار شدن درهر زمانی که قصد بیدار شدن دارید مؤثر است.
    پاسخ:
    تذکر بجایی بود ممنون.
  • عمو ذبیح
  • سلام احسن
    پاسخ:
    ارادتمندیم!
    سلام خیلی مطلب خوب و علمی ای بود ممنون و لی چرا قابلیت ارسال به دیگران رو نداره؟
    سلام
    مطالبتون عالی بود.
    سلام واقعا از لطفتون و مطلبتون سپاسگزارم امیدوارم همیشه در حمایت حضرت صاحب الامر باشید. یاعلی
    ممنون


    خدا خیرتون بده انشااله
    ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
    شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
    <b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">