..: سلام قولا من رب رحیم :..



آخرین نظرات
  • ۲۷ تیر ۹۲، ۰۱:۲۰ - vahid
    mer30

virus detectedبا رشد روند ویروس سازی توی دنیای کامپیوتر تقریبا ۹۰ درصد کاربرای کامپیوتر بدون آنتی ویروس خوابشون نمی بره، تازه آنتی ویروس ها هم چند تا مشکل عمده دارن که کاربراشون را ارضا نمیکنه مثلا سیستمت هم ویروس داره و هم آنتی ویروس! یا آنتی ویروس سرعت سیستمت را پایین میره و خلاصه اش ضد حاله! و یا آپدیت نمیشه و ...

من توی این مقاله قصد دارم روشهایی را بتون یاد بدم که دیگه به آنتی ویروس نیاز پیدا نکنید و مشکلاتون را راحت حل کنید .

ویروس ها چجوری میان روی کامپیوترم؟
ویروس ها از بی توجهی کاربرا وارد کامپیوتر میشن! پس اولین چیزی که یاد میگیرن اینه که باید همیشه به همه جا حواستون باشه!
چندتا روش عمده وجود داره که ویروس راهه خودش را به کامپیوتر پیدا میکنه:

۱- اینترنت و برنامه مشکل ساز اینترنت اکسپلورر.

۲- اجرا برنامه ویروسی توسط کاربرها که خودش دودسته میشه یک- اجرای آگاهانه و دو- اجرای کنجکاوانه!

۳- توسط سی دی ها و فلش مموری های متحرک که جدیداً عامل اصلی انتقال ویروس توی ایرانه!

۱- اینترنت و برنامه مشکل ساز اینترنت اکسپلورر

هر مرورگری یک سری اشکالات برنامه نویسی داره و در بین مرورگر های معروف اینترنت اسکپلورر با حدود ۳۰۰۰ تا مشکل برنامه نویسی(باگ) در رتبه اول قرار داره. اکثر کاربرای تازه وارد از این برنامه استفاده میکنند.
من پیشنهاد میکنم که از برنامه فایر فاکس استفاده کنید چون از نظر امنیتی در رتبه اول قرار داره و با استفاده از اون جلوی ورود همه ی ویروس ها توسط اینترنت گرفته میشه و از این نظر خیالتون راحت میشه.

یک اشکال عمده ای که برنامه اینترنت اکسپلورر داره اینه که فایل های حدود زیر ۲۰ کیلوبایت را خودش اتوماتیک دانلود و اجرا میکنه (و متاسفانه حجم اجرای ویروسها کمتر از این اندازه است) در صورتی که فایر فاکس بدون اجازه شما این کارو نمیکنه. پس در قدم اول داشتن یک سیستم سالم منوط به داشتن یک برنامه ی قوی یی مثل فایر فاکسه.

۲- اجرا برنامه ویروسی توسط کاربرا که خودش دودسته میشه یک- اجرای آگاهانه و دو- اجرای کنجکاوانه!

در سیستم عامل ویندوز فایلها از روی پسوندشون شناخته میشن (پسوند عبارت است از محموعه ی سه حرفی به طور معمول که در ادامه ی اسم قرار میگیرد) مثلا DOC یا ....

فایلهای ویروسی اغلب از این شیوه برای کلک زدن استفاده میکنند! مثلا یک فایل پاور پوینت را در نظر بگیرید اگر اسم آن علیرضا باشد در کامپیوتر اینگونه ذخیره میشود
Alireza.ppt
در حالت عادی سیستم عامل ویندوز ppt آخر را نشان نمیدهد همانطور که گفتم ویروس نویسان از این موقعیت برای نشر ویروس استفاده میکنند! میپرسید چگونه؟

در ویندوز هر نوف فایل خاصی یک عکس خاصی هم دارد مثلا برای فایلهای تصویری عکسهای مربوطه و برای فایلهای صوتی و ... تنها فایلهای که قادر هستند تصویر یا همان Icon خودشون را خودشون تعیین کنند فایلهای exe یا اجرایی هستند. ویروس نویسان میان مثلا عکس برنامه پاور پوینت را برای ویروس خودشون استفاده میکنند اینطوری کاربر چون نمیتونه پسوند فایل را ببینه و فقط اسمه فایل را میبینه تصور میکنه که این یک فایل پاور پوینت است و به همین واسطه آن را اجرا میکنه و .... (مطمئنم تاحالا تجربه کردین!)

یا یک نمونه ی ملموس تر

تاحالا به فولدرهایی برخورد کردین که نمیتونین توش برین؟ یا مثلا نمونه های تکثیر شده ی یک فولدر که همه جای کامپیوترتون هستن؟

جوابتون اینجاس! ویروس نویس میاد از (معذرت میخوام) خریت کاربرا استفاده میکنه و برای ویروسی که نوشته عکس فولدر های ویندوز را انتخاب میکنه، اینطوری کاربر وقتی میبینه فکر میکنه فولدره ولی ای دل غافل که داره روی یک ویروس دابل کلیک میکنه!

راه حل مقابله با این معضل خیلی سادس! ویندوز را طوری تنظیم کنید که پسوند فایلها را نمایش بده! وقتی اینطوری تنظیم کنید موقع برخورد با یک فایل مشکوک خیلی راحته میفهمید ویروسه یانه! پسوند در ویندوز با اسم توسط یک نقطه جدا میشه مثلا:
Alireza.pps
یعنی اسم علیرضا و پسوند پی پی اس که مشخصه فایلهای پاور پوینتن اگر دیدن که داره اینجوری نشون میده:
Alireza.pps.exe
مطمئن باشین ویروسه! چون بعد از پی پی اس یک exe وجود دارد که این یک امر غیر طبیعی و نشون میده که فایل مقصود یک نوع فایل اجراییه نه فایل پاور پوینت و پی پی اس ای که نوشته فقط برای گمراه کردنه.

برای فعال کردن این مشخصه در ویندوز که پسوند فایلها را نشون بده کافیه در ویندوز XP برین به:

My Computer
سپس از منوهای بالا برین:
Tools >>Folder Options >> View
و سپس به دنبال عبارت
Hide Extension of known file types
را بردارید
از حالا پسوند فایلها روی کامپیوترتون نشون داده میشه بعد از اینکه این قسمت را فعال کردین میتونید راحت رمز فولدر های غیر قابل نفوذ را بفهمید!!!!!

۳- توسط سی دی ها و فلش مموری های متحرک که جدیدا عامل اصلی انتقال ویروس توی ایرانه!

توی دنیا اثبات شده آدم هرچی میکشه به خاطر دوستش حالا به عمد یا غیر عمدش بماند

سی دی ها و فلش مموری ها دارای یک قابلیتی هستن به نام Autorun یعنی اجرای اتوماتیک این تکنولوژی اینطوری کار میکنه. وقتی سی دی را فلش مموری را به کامیپوتر وصل کردید یک برنامه به صورت اتوماتیک روی کامپیوترتون اجرا میشه که همون Autorun معمولا چون ویروس ها راحت تر از فلش مموری برای انتقال خودشون استفاده میکنن کسانی که از فلش مموری استفاده میکنند بیشتر در معرض خطرند.

معمولا ویروس ها فلش مموری ها را طوری تنظیم میکنند که در محض وصل شدن به کامپیوتر ویروس ها روی مقتول اجرا بشه یا اینکه دوستتون به عمد یک ویروس را روی اتوران سی دی یا فلش مموریش بزاره!

برای اینکه به محض وصل شدن سی دی یا فلشش مموری به کامپیوتر برنامه های اتوران اجرا نشن باید دکمه ی shift چپ را نگاه دارید
از قبل از اینکه فلش مموری را وصل کنید تا ۱۰ ثانیه بعد از وصل کردن فلش مموری که اتوران اجرا نشه. اینطوری فلش مموری ها نمیتونن ویروس روتون بندازند

یک مشکل اساسی که خیلی ها با این مسئله دارند اینه: همه شیفت را بدون مشکل نگه میدارند و لی بعد به یک نکته کوچک توجه نمیکنند که تمام زحمتهاشون را باد میده!

زمانی که سی دی یا فلش مموری اتوران داشته باشه با نگه داشتن شیفت جلوی اجرای اتورانش گرفته میشه ولی بعد که میخوایی بری توی درایو نباید روی درایوش دابل کلیک کنید چون دوباره اتورانش اجرا میشه برای همین باید روی درایو ها کلیک راست کنید و بزنید Open

یک نکته اخلاقی که تاحالا یاد گرفتین اینه که بلافاصله بعد از وصل فلش مموری به کامپیوتر دستتون را روی شیفت چپ نگاه دارید تا اتورانش اجرا نشه و بعد هم برای وارد شدن به اون روی آن دابل کلیک نکنید بلکه با یک کلیک راست و فشار دکمه ی Open وارد بشید .

منبع: nazarii.blogfa.com

  • ۹۲/۰۸/۲۶
  • مهدی محمدی
  • |
  • ۳۹۲۸ بار نمایش
  • |
  • ۳۳۱۴ نفر بازدیدکننده

آنتی ویروس

فلش مموری

ویروس

اینترنت

نظرات (۱)

  • علیرضا بیگدلی
  • سلام

    با مطلبی با عنوان:

    از دغدغه هایی پایین تر از تنه تا بالاتر از ابروی دختران و پسران جوان...

    به آدرس:

    http://farhangeparvaz.blog.ir/1394/01/30/h34324

    منتظر نظرات شما...

    یاعلی (ع)

    باتشکر

    فرهنگ پرواز

    ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
    شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
    <b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">